torsdag 22 januari 2009

Fördomar år 2009

Idag har jag återigen varit på hugget och skrivit på katter.nu. Vilket jag mycket sällan gör. 17 inlägg på 3 år.
Men nu var det på tapeten om omplacering av kastrater. Det är ett ämne som jag inte kan fatta att det får så mycket utrymme.
Men folks inskränkthet och fördomar är helt chockerande att det existerar. Att man inte kan respektera andras olika åsikter.
Uppfödarmonster, kattfabrik o annat används bland ordvalen. Då drog jag till med ett citat från Obama och drog parallellen till rasism… tja, varför inte..same, same but diffrent.
Att konstatera är ju att det är inte bara i CRX svängen det finns knäppgökar, ångrar nästan att jag gick in i den diskussionen… haha..NOT.
Det är ju skoj att se vilka sorts människor som finns och vad som rör sig i deras små huvuden.
Men som jag poängterar i mina inlägg. Jag anser inte att så som jag bedriver min uppfödning är så det ska vara, men det funkar för mig och mina katter, och det är det enda jag är intresserad av, vill man fylla sitt hus med kastrater och ha 1 avelshona o 20 katter på foder så är det helt ok med mig. Man kan också sitta med parande kastrater som riskerar infektion på avelshonorna. Eller ett hem som är avgränsat i olika kattgrupper p.g.a. osämja i gruppen.
Har även varit och besökt en uppfödare i USA som jag samarbetar med. Hon har så många katter att jag vet inte hur många det var. 1 katt i bur som inte går att ta på. Jag har sagt till henne att under ske med katter när dom byter miljö och när gamla vanor o mönster bryts.
Men inte det, jag sa även att om det hade varit mig så hade jag avlivat katten på studs.
Vad är det för livskvalitet för en katt?

Men som sagt vissa har svårt att se att det faktiskt kan bli bättre hos någon annan än dom själva, eller så vill dom inte att det ska vara så att det kan se ut som dom själv misslyckats.

Men jag är rätt nöjd med hur jag har min uppfödning och att jag kan förse dom hem som faktiskt vill ha vuxna kastrater.
Kan inte säga det nog många gånger.

Betyder det att vara kattuppfödare att man bara säljer kattungar?
Kanske ska det heta kattungeförsäljare i stället?

Nä, nu i duschen o sen till jobbet.
Ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar