tisdag 12 maj 2009

Färgens vara eller inte vara

Nu har det ju då inkommit en motion som berör poängsättning av färg och mönster på Cornish Rex, Devon Rex och German Rex. Det va på tiden kan jag säga.
Jag skrev en motion för 5 år sen tror jag det va, den möttes av massivit motstånd redan innan sveraks årsmöte. Främst av NFO uppfödare. Nu har ju även dom infört poäng på färg, så jag hoppas verkligen att denna går igenom.

Har läst många motiveringar nu till varför man INTE ska ha det.... Snäv avelsbas, mmm eller hur. Det reggas ca. 500 CRX i sverak per ÅR! och 400 DRX och då är det inte inräknat, CFA, TICA och IDP
Blodgupper... ja, visst kan man ha det att skylla på... men samtidigt utesluter man knappast färg en utan 50% av hela avelsbasen!

Min favorit: Vi har aldrig behövt tänka!
Nämen gode gud, är det då inte på tiden?

Tror knappast att det endast färg uppfödare inte har tänkt på om jag ska vara ärlig. Men det pratas som att man ska införa en smittsam sjukdom på rasen. Det är futtiga 5 poäng, och med tanke på hur toleranta domare är med cert angående typ så lär det inte bli några problem att få cert med för lite vitt. eller dassig färg eller faktiskt det jag sett som jag skulle anse som ett genomgående fel är väl rufism. För det har jag ofta noterat.

Men som uppfödare till dessa katter, är det inget man reflekterar över, vill man inte ha fina färger på sina katter eller finns det ingen tanke bakom aveln?
Det är ju inte så att det typmässigt är några extremer direkt som dom jobbar utpräglat med :)

Så varför måste det ena utesluta det andra, strävar vi inte efter en komplett katt?
Ingår det inte färg på katten?
Typ
Päls
och för mig är det ju då en självklarthet med en snygg färg, det kan vara en perfekt vitfläck i varierad grad. och att en svart katt faktiskt är svart, och inte grådassig. Det är inte så lätt att få fram. Jag har själv färgavlat sedan jag började med CRX och har hela tiden tyckt att det är en självklarhet, vilket inte betyder att mina katter har den bästa färgen, jag har mycket att jobba på vilket är roligt.

"The standard is the blueprint, the breeder is the builder, and the judge is the building inspector"

Klart vi ska ha något att stäva och jobba för!!

6 kommentarer:

  1. Kan inte annat än instämma!!

    SvaraRadera
  2. Intressant vad du säger om att "införa en smittsam sjukdom" med färgpoäng. ;-) Från min sida av saken låter det nämligen som om rufism eller 09-vitfläck skulle vara en smittsam sjukdom...

    Har inget problem med om motionen (i modifierad, utförlig form och enbart för cornish rex) någon gång går igenom; då kan man ju säga rakt ut att man fokuserar och strävar efter vissa färger. Sen att folk kommer att regga helt uppåt väggarna för att slippa avdrag på dassiga svarta t ex, ja det är väl smällar man får ta (med andra ord kommer folk inte alls att avla för mer intensiva färger; de reggar allt som smoke i stället, som man redan sett tendenser till)...

    SvaraRadera
  3. Varför Camilla ska Rexar vara dom enda godkända raser utan poäng på färg?
    Fattar inte grejen.... Jag fattar verkligen inte. Varför detta agg från uppfödare? jomen det är väl det där med tankeverksamheten.
    För mig är det en självklarhet då det är det första du ser när du ser katten.
    Men som jag har sagt tidigare, varför ska man utesluta det ena för något annat?

    Dina kära medlajonger o annat som jag inte tycker är ok att avla på, dyker ju kanske inte upp i samma utsträckning som när man medvetet inte avlar på det. Det är min mening, men jag vet att du tycker att allt skit ska ställas ut och avlas på.

    Jag selekterar i min avel och anser att jag absolut har råd med det. För att göra intressanta parningar på obesläktade katter har jag inga problem att göra.

    Jag har röstat i rasrådet, men att sitta o tjafsa där fram och tillbaka gör ingen nytta. Vi tycker alla olika, och så är det.

    Men helt ärligt, för mig spelar det mindre roll om motionen går igenom eller inte. Jag tror inte att det kommer att göra det. Men jag fortsätter ju som vanligt, inget som får mig att ändra ståndpunkt ändå.

    SvaraRadera
  4. "men jag vet att du tycker att allt skit ska ställas ut och avlas på."

    WTF!? Jag hoppas du menar "skit" i färgbemärkelse då. ;-) För jo, då bryr jag mig inte ifall en katt har en medaljong eller duttar av svart i det vita ifall den ser ut som Chilli i övrigt. Det har du helt rätt i. Sån "skit" som Häxan tycker jag alltså att det är helt ok och rentav finemang att man avlar på.

    SvaraRadera
  5. I hear U! Men... jag tycker att charmen med rasen drx är just att alla färgvarianter finns och att det inte är begränsande när man avlar hur "bra" färgen är eller blir i kombinationen. Sen tycker jag inte att en motion som berör alla 3 raser är rätt. Vill majoriteten ha färgbedömning på crx, så tycker jag att rätt väg är att skriva en motion som just behandlar den rasen och inte blanda in drx/grx.
    Klart att man ska sikta på att få så kompletta katter som möjligt, men själv känner jag att det är så mycket som behöver stärkas för varje generation att just nu är färg helt oväsentligt för mig tills jag har en homogen jämn typ och bra päls

    SvaraRadera
  6. Jag håller absolut med dig! Men då tycker jag också att man ska registrera kattens färg efter genotyp. Jag vill liksom Camilla inte heller se några uppenbara wannabe-smokes eller kalla brunmönstrade som är reggade silver.

    Visst är medaljonger urtröliga, men de skulle väl isf reggas som 09:or och inte förlora sin avelsrätt?

    SvaraRadera