torsdag 13 augusti 2009

Skenhelig är det en dygd?

Har varit ganska lugnt länge nu på mina funderingsfingrar. Men nu så här i slutet av sommaren har dom vaknat till och mycket har hänt som jag verkligen förundras över.
I sommar blev jag uppringd av en person, hon hade en katt på foder. Jag har ju dock bara hört hennes version av det hela men den sidan va intressant och lite skrämmande.
I början va jag mycket misstänksam då jag inte vill prata med folk som jag inte känner om andra uppfödares göra eller icket göra.
Men under samtalet kom det fram att många som hon hade kontaktat tidigare vågade inte säga sanningen för att dom va rädda för ägaren till hankatten, alltså inte fodervärden.
Denne ägare hade ju "massa" kontakter utomlands så med den ville man inte stöta sig. Shit jag skrattade så jag höll på dö. Katten i fråga hade kissat i flera månader och då inte i kattlådan, han hade inte giltig vaccination, men ägaren hade sagt att det behövdes inte, och helelr inte FIV/FELv testas. Något kontrakt ville inte ägaren skriva. Och som grädden på moset fick hon inte ställa ut hanen då han hade en svansknick. men avlas på... japp!
Det va mycket mer i denna story men det va inte dit jag ville, utan jag tänker då på denna ägare/uppfödare på dessa forum är o kladdar och ska vara så jäkla bra o duktig och så noga med allt o bla bla bla. Är det så att det är bara på ytan, och att det ska låta bra. Men att man i själva verket skiter i basic hälsa för katten?
SLutet på storyn va iaf att ett ultimatum blev ställt att antingen fick ägaren hämta katten eller så skulle den bli glad kastrat.
Den blev kastrat.

Sen har jag suttit o gluttat lite på forumet som retar gallfeber på mig där jag aldrig kommer skriva någonsin. Där man inte ska skriva sina egentliga åsikter när faktiskt folk frågar efter den. Ett exempel: En hankattsägare hade köpt en hankatt som hon la ut bilder på och bad om synpunkter på denne. ALLA skriver att dom tycker att han är såååååååååååååååååååååååååååå fin och bla bla bla. Men hallå!!
Varför kan man inte säga som man själv tycker?
Denna ägare ringde mig i ett helt annat ärende och sen så frågade hon vad jag tyckte om honom. Jag svarade att jag tyckte att han va en söt katt, men finns inga drag av en Cornish Rex i mina ögon. Va nog inte så diplomatisk just då utan tror jag sa att jag tyckte han va skitful, och att förmodligen tyckte alla som skrivit att han va såååååååååååå fin och så att han inte va så fin. Då frågade hon mig varför man har ett diskussions forum där ingen säger vad dom tycker?
Riktigt bra fråga. Och jag sa att hon kommer lära sig med tiden, att det är ett kafferep därinne och har man minsta avvikande åsikt så blir man påhoppad och nära på lynchad.
Hon hade köpt in några honor för att starta sin uppfödning, och blivit bemött på ett sådant vis att jag skäms av att vara Cornish uppfödare. Man ska börja med skräpet och jobba sig upp till bättre katter... Men vad är det för idiot mentalitet?
Finns det bra katter så är det ju bara att köpa in det man vill ha. Men hon är tyvärr inte den första som har blivit bemötta på detta sättet, och det är inte av en uppfödare utan av ett flertal.
vad är det för fel på denna bilden?
Hon trodde ju på allvar att det va så här det ska va. Helt vansinne!!!

Blir nog fortsättning på ventilationen en annan dag.

Vill också bara poängtera att jag under min resas gång inte gjort allt the right way enligt Sveraks regler. Men jag lärde mig en läxa, och idag är nitisk på allt som görs.
Men jag har heller inte gått ut och kommenterat andras göra eller icket göra och låtsats att jag är någon jag inte är.
Vilket man kan göra när man själv kör ett öppet race. Samma som att jag visst kan snacka om folk, men jag säger inget som jag inte kan stå för och säger inget som jag inte kan säga till personen i fråga.
Som sagt, jag är som en öppen bok, fråga så får du svar. Mitt hem är öppet, mina katter möter dig i dörren.
Take It Or Leave It

5 kommentarer:

  1. Ja du. Det där forumet är ju en högborg för ryggdunkande, hycklande smilfinkar som pådyvlar sin tillgjorda fjäskarattityd med våld. Tjejen du berättar om som lade ut bilder på sin hane betackade sig överdrivna kommentarer och då kom gullegullpolisen in och klargjorde att om hon inte ville vara med i gullegullfamiljen där tjockpälsade och otypade katter är bäst i världen så kunde hon dra åt helvete ungefär. Sanktionerat av forumledningen, som är det mest osakliga jag någonsin sett. Jag gissar att jag blir utslängd inom en månad, vilket i så fall är rätt komiskt eftersom jag lyckas vara medlem på det tiotusen gånger mer aktiva SKS-forumet i fem år och klarat mig rätt bra... undrar vilket forum det är som brister liksom...

    Aaanyways, den där uppfödaren i fodervärdshistorien har jag aldrig uppfattat som någon hälsoivrare direkt, nä för tusan, låt folk avla hursomhelst, det är ju en mänsklig rättighet att ha kattungar efter sin hona. Och den som har synpunkter på det är nog en nazist.

    Ok, kanske inte sakligaste inlägget jag skrivit men jag är så JÄVLA trött på den där fejkade mysjuntan som bara alltför ofta låter sitt rätta ansikte skina igenom...

    SvaraRadera
  2. ....lovat mig själv dyrt o heligt det forumet ska jag inte ens gå in o läsa på..nånsin...

    SvaraRadera
  3. Jag håller med föregående talare . Forumet skulle heta Klubben för inbördes beundran . Skrev och ville ha hjälp med en fråga , men icke jag var ju bara en "vanlig Kattägare " Så jag har gått ur forumet . Tack för ordet

    SvaraRadera
  4. Det löftet har jag hört tidigare Black girl :-)

    Faran med forum som har stor genomslagskraft är att de blir "trendsättande". De bygger upp en bild av hur det ska vara. Vilka som är något att räkna med inom Cornishrex världen helt enkelt. Denna bild kan vara helt främmnade för andra cornishmänniskor, men det är nog farligt att underskatta forumens trendsättande verkan. De är inga gullegullföreningar, de är maktfaktorer att räkna med och de bygger på ett "exclude-include" tänkande. Då "rätt inlägg" ger idel lovord medans "fel inlägg" genast hackas ned på. Antingen inordnar man sig i makthierarkin på forumet eller så gör man bäst att inte skriva där alls... Det är alltså inget diskussionsforum eftersom diskussioner inte är välkomna, utan en mötesplats... där kattungeköpare och nybörjare som är intresserade av rasen ofta hamnar först...

    SvaraRadera